Sări la conţinut

Cadrele didactice pot ajuta enorm! Iată recomandările specialiștilor pentru sprijinul copiilor dislexici

19 septembrie 2016

Dragi educatori, învățători, profesori, dragi părinți,

specialiștii în terapie educațională ai Centrului Edulier, au creat o seamă de instrumente de ajutor, atât pentru dumneavoastră, cât și pentru copii și părinții acestora.

 

 

Psihologul nostru, Adina Alexandrescu , coordonatorul terapiei și supervizării Centrului Edulier, are, azi, câteva sugestii, recomandări, idei de ajutor la lucrul la clasa cu un copil cu dificultate de invățare(TSI)- dislexie, discalculie, disgrafie.

 

 

14289890_1213804751972868_1334803065244921990_o

tabletele ajută la coordonarea mână-ochi

1. Copilul are o formă de  TSI ( știm sau intuim):

Ce pași urmez?

  • cel mai indicat este să le spunem părinților despre suspiciunea noastra
  • familia poate fi orientată către specialiști, pentru o evaluare psihiologică complexă, orientată special pe TSI-dificultăți de calcul, scriere, memorare, citire ( detalii despre identificarea primelor semne, cum se face evaluarea și modalitățile de înscriere găsiți aici )
  • sprjinirea emoțională a copilului pentru a se adapta clasei și grupului de copii din școală

2. Ce fac, efectiv, la clasă?

Este indicat să avem o atmosferă educațională potrivită acestor copii, care să le ofere mai mult suport prin:

  • Logistică
  •  Așezarea copilului în primul sau primele rânduri din clasă, de preferat cu coleg de bancă cu temperament echilibrat, pentru a putea primi ajutor la sarcinile școlare și a fi mai ușor de evaluat
  • Utilizarea unui dispozitiv electronic de suport- pc, laptop, tabletă- eventual folosind fontul special pentru Dislexie – la realizarea unor sarcini școlare ce presupun creativitate și nu pun accentul pe grafia lucrării

  • Corectarea grafiei

  • Este indicat să sprijinim elevul prin utilizarea celor mai potrivite suprafețe de scris, pentru a corecta grafia- foi galbene, fișe dictando sau hârtie milimetrică, utilizarea ecranelor tactile ( tabletă, telefon, etc)

  • Lucrul la clasă

  • Ajutați elevul cu TSI să țină pasul cu colegii lui, prin omisiunea de a scrie cerințele sarcinii școlare sau scrierea lor prescurtată
  • Este indicat să folosim metode vizuale, grafice de lucru- fișe mari, table interactive, foi de flipchart, grafice, colaje, ecrane tactile, etc pentru însușirea noțiunilor predate mai facil.
  • Oferiți timp în plus unui elev cu TSI pentru rezolvarea sarcinilor școlare ori la teste, examene, evaluări.
  • Se recomandă ca scrisul/cititul/calcului să se realizeze pe etape, pas cu pas, pentru o mai ușoară asimilare de către elevul cu TSI

  • Verificarea cunoștințelor

  • Se recomandă utilizarea cât mai des a verificării orale a cunoștințelor, iar nu atât de mult a celei scrise- dacă este posibil
  • Este indicată corectarea lucrărilor scrise ale elevului cu TSI cu culoarea verde a pixului
  • De asemenea, recomandăm aprecierea constantă a efortului, motivarea elevului prin feedback pozitiv, mai ales în fața clasei-pentru a crește încrederea în el și stima de sine.
  • Creați un cadru privat al discuțiilor față în față ce au ca subiect îmbunătățiri ce trebuie aduse scrisului/cititului, etc.
  • Recomandăm evitarea penalizării copilului atunci când realizarea sarcinii școlare este dificilă, dificultate impusă de condiția sa de elevu cu TSI.

  • Relația dascăl-elev cu TSI

  • O atenție deosebită trebuie acordată construirii unei relații bazată pe încredere și sprijin.
  • Elevul cu TSI trebuie să simtă că sunteți aliatul său, omul pe care se poate baza, unde poate cere sprijin la nevoie
  • Menținerea unei comunicări constante cu părinții și terapeuții elevului

3. Ce fac când am la clasă un copil care prezintă dificultăți? Cum știu că acestea sunt dificultăți de invățare sau probleme tipice de comportament?

Iată mai jos lista semnelor, atât pentru școlari, cât și pentru preșcolari, care indică prezența dislexiei.

postere centru1 (1)postere centru2 (1)postere centru3 (1)

Ce e de făcut?

Recomandăm înscrierea cât mai grabnică la evaluare, în cadrul Centrului Edulier,  ce oferă, pentru prima dată în România, servicii special destinate copiilor ce prezintă dificultăți de scriere, citire, memorare, calculare. Aici derulăm programe de evaluare și intervenție timpurie, de terapie educațională digitalăproiect sprijinit de Telekom România, terapie cu animale, proiect susținut de Animax, terapie prin artă, muzică, grupuri de sprijin emoțional, grupuri de pregătire pentru trecerea în clasa a V-a. Lucrăm cu peste 50 de copii cu astfel de dificultăți și cu familiile lor, împreună cu profesorii, terapeuții, cadrele didactice.

Vă multumim anticipat pentru că ne sunteți alături!

Impreună ajutăm copiii cu tulburăari de invățare să reușească!

Cu gânduri bune,

Psiholog Adina Alexandrescu

Date de contact:
telefon Centru: 0213138344
email: edulier.corbeanca@gmail.com

One Comment leave one →
  1. 21 septembrie 2016 10:33 am

    Reblogged this on Tată începător and commented:
    Pentru că lucrez unde lucrez …a vorbi corect este esențial. Pentru unii sa pui accendtul corect, să legi propozițiile fluent să vorbești frumos, cum zic unii, te ajută să te poziționezi în lume. De aici și motivu pentru care am decis să mă alătur acestui demers al celor de la Edulier

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: