Sări la conţinut

Caracteristici generale ale dislexiei la adulți

31 ianuarie 2019

De cele mai multe ori, când vorbim despre dislexie ne referim la copii. Însă dislexia nu este o tulburare de învățare care a apărut acum, ci ea exista de mai mult timp. Astfel, probabil o parte dintre persoanele pe care le întâlnim zilnic sunt afectate de dislexie. Cei mai multi adulți dislexici pot avea cel puțin 10 dintre aceste trăsături și caracteristici. Acestea sunt destul de eterogene și pot varia de la o zi la alta și de la o situație la alta.

Persoana dislexică în carieră:
– Este angajată pe o poziție care poate ascunde dificultățile cu care se confruntă sau nu trebuie să se descurce cu sarcini complicate
– Își ascunde dificultățile de colegii de serviciu, prieteni, chiar și familie
– Devine frustrată de „planificarea întâlnirilor” și de sarcini secvențiale – are deja răspunsurile și știe cum să le facă
– Devine frustrată sau depașită de procese secvențiale
– Se simte bine atunci când are o carieră care presupune vedere în spațiu/kinestezie – de exemplu decorator, antreprenor, inginer, artizan, actor, muzician, polițist de investigație, atlet
– Va evita promovările dacă acestea vor presupune mai multă muncă administrativă
– Are probleme de concentrare și de a rămâne focusată pe o sarcină – se simte mai bine dacă poate jongla cu mai multe sarcini de serviciu în același timp
– Are dificultăți în a trece teste – promovarea testelor standard pot fi o barieră în calea promovării în carieră
– Poate fi perfecționistă și poate reacționa exagerat când face o greșală
– Gândește în afara tiparelor sau se supune unor reguli foarte stricte
– Învață cel mai bine prin experiment, făcând lucruri cu propriile ei mâini, demonstrații, observații și ajutor vizual

Caracteristici generale ale persoanei dislexice:
– Foarte intuitiviă
– Poate simți emoțiile și dispoziția celorlalți
– Își aduce aminte că s-a chinuit mult în școală
– Frecvent are copii dislexici și se simte vinovată că și aceștia experimentează aceleași traume ca și ea. Insecuritatea apare mai ales atunci când trebuie să-și ajute propriii copii la teme
– Este distrasă ușor de zgomote sau sunete din mediul înconjurător
– Îi plac forte mult jocurile video
– Face greșeli de vorbire, pronunție sau folosire a unor cuvinte fără să-și dea seama
– Își aduce aminte foarte bine evenimente care au avut loc sau nu și le mai amintește deloc
– Poate confunda discuții avute în trecut sau este acuzată că nu ascultă ce i se vorbește
– Are dificultăți în a-și aduce aminte nume de persoane fără să recurgă la mici trucuri, dar își aduce aminte fețele
– Are dificultăți în a-și aduce aminte instrucțiuni sau explicații

Citit, scris și pronunțat:
– Are dificultăți în a citi fonturi nefamiliare
– Evită să citească cu voce tare. Nu îi place să vorbească în public
– Și-a inventat diferite trucuri pentru a reține pronunția unor cuvinte și a omonimelor
– Fluența cititului fluctuează în funcție de subiectul abordat
– Obosește sau se plictisește foarte repede când citește
– Se bazează pe ceilalți când vine vorba de scris corespondență (secretară, asistent, soț/soție)
– Nesiguranță în ceea ce privește punctuația și ortografia. Se bazează pe programele care verifică automat acest lucru
– Cuvintele care sunt scoase din context nu arată „cum trebuie”
– Are un scris de mână urât
– Scrie cu litere de tipar sau amestecă literele de tipar cu cele de mână în cuvinte. Folosește des abrevieri

Matematica, managementul timpului, direcții:
– Poate înțelege matematici superioare, însă nu o poate exprima pe hârtie
– Poate excela la matematică sau se poate baza încă pe trucuri pentru a-și aminti lucruri elementare
– Pentru a face calcule se bazeaza pe calculatoare sau calculează pe degete
– Are dificultăți cu localizarea: stânga/dreapta, nord, sud, est, vest
– Se poate rătăci foarte usor sau nu uită niciodată un loc în care a mai fost
– Are dificultăți în a citi hărți
– Se simte anxioasă când trebuie să conducă într-un loc în care nu a mai fost. Dacă poate, se bazează pe ceilalți
– Pierde ușor noțiunea timpului și întârzie frecvent sau este foarte constientă de acest lucru și nu întârzie niciodată
– Îi este foarte greu să aprecieze cât va dura îndeplinirea unei sarcini

Comportament, sănătate și personalitate:
– Poate fi nesigură sau usor frustrată, enervată sau plictisită
– Se stresează ușor și devine depășită de situație în anumite momente
– Are stima de sine scăzută
– Devine conștientă de ea însăși când vorbește într-un grup. Poate avea dificultăți în a-și exprima gândurile făcând pauze frecvente, vorbind cu fraze neterminate sau în propoziții scurte. Acest lucru poate înrăutății starea de stres sau distragere.
– Vrea să rămână în zona de confort a lucrurilor pe care le cunoaște
– Poate fi ori foarte dezordonată, ori aproape compulsiv de ordonată

Reclame
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: